Saturday 25 March 2023

Tentang Pemergian Itu....

 Berhabuk itu adalah disini..

Huhuhu..


- 010323, 2222 -

Tarikh dan masa yang takkan aku lupakan sampai bila-bila. Tarikh dimana ALLAH ambil insan yang DIA sayang kembali ke sisi-NYA. Aku tahu kita semua adalah milik ALLAH dan kita semua akan kembali kepada-NYA suatu hari nanti. 

"Setiap yang hidup, pasti akan mati"

Tapi bilamana orang yang kau sayang diambil, dalam keadaan kau langsung tak bersedia untuk kehilangannya, perasaan sebak itu hadir. Perasaan yang sangat sukar diterima oleh orang yang melaluinya. 

Sungguh, sebelah hati aku tak dapat terima mak dah takda. Tapi sebelah lagi merelakan juga mak. Mak memang dah lama sakit, dari aku form 5 lagi. Tapi mak sangat kuat. Mampu bertahan selama 18 tahun dengan sakit tu. 

18 tahun mak sakit, tak pernah terfikir mak akan pergi. Mak pergi tanpa sempat aku minta maaf. Entah mak redha dengan aku atau tidak? (Cryingggggg~~)

Selama ni, bila man takda, orang duduk je rumah mak. Tapi kenapa haritu orang boleh tak datang umah mak? 

Sampai sekarang aku still rasa menyesal. Patut mase tu aku putau je stereng p umah mak. Hati ni kuat nak pergi, tapi tulah, otak ni dok fikir risau banjir, banjir dekat rumah. Walhal tak banjir langsung pun. Kenapa lah aku terlalu ikotkan otak masa tu? Patut ikot je kata hati.


01/03/2023 - Rabu

Pukul 9.24 malam, aisyah call, menangis-nangis cakap mak tak bangun. Aku terus blank! Tak bangun? Mak pergi ke? Takkanlah. Mak tertidur je kot.

Cepat-cepat aku siap pergi umah mak. ws dalam group cakap mak tak bangun. OTW tu ude n along call, aku just cakap aku otw je. 

Aku sampai fikir, xmo tutup pagar rumah, sebab nak cepat. tapi tiba-tiba fikir lagi, macam mana kalau mak betul-betul dah takde?

9.45 aku sampai umah mak. Aku ketuk-ketuk pintu, yang aku dengar hanya suara aisyah menangis. Time aku ketuk-ketuk pintu, ude sampai. Aisyah terus buka pintu sebab kitorang dah ketuk-ketuk dekat seminit jugak. 

Ude bawak bini dia, nurse. Masuk-masuk Bedah n ude terus kejut-kejut mak. Aku plak terus pergi dekat aisyah, yang dah nangis-nangis panggil mak aku suruh bangun. Bila mak still takde respond, Bedah terus panjat katil mak, buat CPR. Aku time tu speechless. aku pandang mak, memang aku nampak mak diam. Tak macam selalu. Nafas mak pon langsung tak dengar, walhal  mak batuk kahak teruk. 

Aisyah kata dia baru bangun, nak masak, tapi pelik sebab tak dengar bunyi nafas mak dana bunyi tilam angin mak. Tu yang dia terus pergi dekat mak n kejut-kejut mak, tapi takde respond. Aku macam pelik, aisyah baru bangun? setau aku tak pernah dia macam ni, even dia memang suka lepak dalam bilik. macam pelik je dengan cerita aisyah.

tapi aku diam je, tenangkan dia yang still nangis-nangis panggil mak. aku tengok ude resah, pegang hp dia, call ambulans. mata dia dah merah, tanda menangis. Bedah plak still buat CPR, sambil cek-cek nadi mak. kejap lagi, uteh plak datang. epa, bini uteh jugak nurse. dia terus tolong bedah CPR. 

Aku? tak tahu nak tolong apa. abah call aisyah, aku jawab. aku terus cakap, 'Abah, mak mungkin dah takde. Tapi Bedah n Epa tengah buat CPR. ude pon dah call ambulans. Tengah tunggu ambulans datang' 

suara abah memang terkejut gile, 'Kau biar betul?' 

'Betul abah. buat apa nak tipu.' 

'Ok.ok. apa-apa kau begitahu abah--'

Then, aku call man. 'Yang, mak mungkin dah takde.'

Macam abah, man terkejut gila. 'Kenapa? Takda orang perasan ke--' and dia macam bebel2. 

Aku just jawab, 'Sekarang tengah buat CPR n tunggu ambulans. apa-apa saya gtau awak.' 

Letak call je aku terus ke depan. tengok-tengok ambulans dah sampai n doktor tu tengah cakap-cakap ngan yang lain. dia tanya, dah berapa lama buat CPR semua. Bedah jawab lah, dah lebih 15minit, sebab masa tu dah pukul 10.15 mcm tu. 

Doktor tu cek-cek mak, then dia bagi kata dua. 

'Kalau ikot saya cek, memang dah takda tanda kehidupan. Tapi kalau nak masuk oksigen, kita perlu hantar hospital, sebab kita tak boleh intubate dalam ambulans.' 

Sebab masa tu, ude n uteh still macam minta pakaikan topeng oksigen dekat mak. maybe dia ingat, just pakai topeng oksigen macam tu je kot.

Aku dah tau mak dah xde mase tu. 

Perlahan je aku cakap, 'Kalau betul dah takda, memang tak boleh nak buat apa..'

Tapi Uteh still argue doktor, minta pakaikan topeng oksigen. 

Doktor tu jawab, 'Perlu intubate. bukan pakai topeng macam tu je..'

Then baru dorang semua jawab, 

'Takpa lah. kalau betul takda tanda kehidupan, kami taknak paksa lagi.'

'Saya sahkan yang waktu kematian adalah 10.22 malam.'

Tepat masa tu juga abah call aku. 

'Abah, mak dah takda--' 

'Abah otw.' tu je abah jawab.

Aku call man, 'Yang, mak dah takda.'  

'Innallillah. Saya try tengok. Mungkin esok saya balik naik bas.'

Aku pon faham, yang man tak bawak kereta pergi pengerang. Nak pergi larkin sekarang pon, belum tentu ada bas. dalam hati aku cakap, kalau sempat, sempatlah man jumpa mak.

'Ok--' tu je aku jawab sebelum letak call.

Waktu ni, along pon sampai. along pon macam speechless bila tengok mak dah xde. kak ika kata, along dari muar, terus pecut ikot highway bila aisyah call tadi cakap mak tak bangun. tu yang along lambat skit sampai.

Aku terus tolong Bedah, Epa, kak ika n Aisyah bersihkan najis mak, tukarkan pampers, tukarkan baju semua. aku tengok, aisyah cium kaki kanan mak yang luka. 

Aku masih speechless, aku kena buat apa? aku kena buat macam aisyah ke?

Tapi aku teruskan tukarkan baju mak semua, cari kain batik lepas. Aku sampai koyakkan kain mak, sebab aku tak jumpa kain batik lepas. Lepas dah siapkan mak semua, aku terus pergi mandi. Mandi wajib yang sedari tadi aku berlengah. Walhal, waktu kat rumah tadi memang nak mandi wajib, tapi tulah, kejap, kejap. sampailah semua ni terjadi.

Sebelum tu, man ws aku cakap dia balik malam ni juga. pinjam kete kawan dia. aku cuma pesan dia untuk berhati-hati sebab dah malam masa ni. 

Aku call juga mak lang, bagitahu mak dah takde. lepas tu bederai-derai call masuk, dari kak nor, dari busu zul. aku cuma cakap, mak dah takde. dorang cakap, dorang tak sempat datang malam ni, InsyaALLAH akan datang esok. 

Aku macam, terpulanglah, mana-mana yang baik. 

Lepas je mandi wajib semua, aku terus duduk baca yassin sebelah mak, dengan anak-anak aku semua. waktu tu along tengah baca yassin juga. 

Masa kali ke dua aku baca yassin, abah n makcik sampai. 

Aku macam terkejut jugaklah, tengok makcik ada sekali. Aku ingat makcik tak sudi datang. Yelah mak ni bekas isteri suami dia kan.

Kejap laginya, ustazah ya datang bawak kelengkapan jenazah. Ustazah tolong-tolong betulkan mak. yang kitorg buat tadi ada salah-salah. 

Pertama kali, aku hadapi ini dalam hidup. Semuanya huru-hara bagi aku. 

(Sob.. Sob.. Sob..)

Dahlah tutup muka mak, pakai tudung nila purple. Sebab memang huru-hara. Semua benda macam tiba-tiba tak jumpa. Nasib aisyah ada jumpa kain putih, mungkin kain lebihan buat baju sekolah dulu2. 

Dengan kain itu, ustazah potong, buat tutup muka mak. Ustazah guna kain tu juga, ikatkan kepala mak yang tadi kitorg buat-buat tak boleh sampai last-last pakai je penahan mulut yang aisyah pernah belikan untuk mak. Ustazah suruh kitorg letak bantal kat kepala mak semua. 

Yelah, huru-hara, sebb ingat tak boleh guna bantal apa semua. 

Lepas settle semua, aku sambung baca yassin sebelah mak. Abah pula, lepas siap bacakan yassin untuk mak, terus panggil yang lain, bincang apa perlu buat untuk uruskan mak. 

Masa tu, aku tak join pon sebab bagi aku, sebelah mak patut dibacakan yassin terus-menerus. Aku sendiri tak tahu, berapa banyak kali dah aku bacakan yassin untuk mak masa tu.

Malam tu juga, penggali kubur datang, ukur mak semua. Masa tu, tape aku yang kecik tu, panjang dalam 2 meter, berguna juga. Tak sia-sia aku bawak dia dalam handbag. Tape tu lah yang penggali kubur tu guna untuk ukur mak.

Pukul 2 pagi macam tu, abah n makcik balik. Epa pun balik dengan kak ika. bedah pon balik juga. Tinggal kitorg lima beradik. Kakak n adeq dah tidur masa ni, cuma baby je yang masih celik mata. Kitorang mengadap mak masa ni. Tapi lepas tu, along pon minta diri nak balik. cakap nak amek baju semua. 

Aku, ude n uteh duduk bertiga menghadap mak. Aisyah entah mana, kemas-kemas kat belakang agaknya. Cerita-cerita semua, sampai lah pukul 3 pagi, man pon sampai. 

Aku peluk man, aku cakap, 'Yang, mak dah takde.' 

Hati aku sebak sangat, tapi aku tak tahu kenapa aku tak nangis lagi. Memang sedari tadi, aku rase aku sorang je tak nangis lagi.

Yang lain semua dah naengis. Uteh n along dah duduk bisik-bisik dekat telinga mak tadi dengan mata merah-merah semua. 

Aku je, entah kenapa macam tak buat apa-apa lagi.

Lepas man dah masuk semua, aku ajak man makan jap kat belakang. Sampai dah dekat pukul 4, aku suruh man tido, tidokan sekali baby yang dari tadi tak tidur. 

Pastu, aku masuk bilik aisyah. mase ni, aisyah baru lepas sembahyang. dah mandi semua lah. 

aku terus cakap, 'Ca, esok lepas daftar kematian mak, akaun mak semua dah kena beku. orang minta abang man transfer semua duit mak kat ko tau esok pagi-pagi. sebb abang man nak balik rumah kejap, nak amek baju semua.' 

aisyah ok je masa ni. 

aku siap ingatkan dia, jangan cakap dengan siapa-siapa kau tidur tak sedar sampai malam. aku taknak sesiapa salahkan dia. sebab aku tahu, ni semua salah kitorang juga. selalu lepak umah mak, tapi haritu takda siapa datang lepak umah mak. jadi, takda siapa tahu, bila mak betul-betul dah takda.

dah siap cerita-cerita ngan aisyah, aku pergi depan tengok mak. uteh dah tertidor dekat kusyen dekat bahagian kepala mak. mase tu, dah pukul 5 pagi. ude pon dah tidur dalam bilik aisyah.

mase ni lah, aku duduk sorang2 pandang mak. 

'Mak, mak hidup lagi kan? mak ada lagi kan?'

tapi mak tak jawab. bunyi nafas mak pon tak dengar. 

'Mak, mak ada lagi kan? Mak tidur je kan?'

aku cium dahi mak. aku duduk dekat ubun-ubun mak. 

'Mak dah takda. Mak tak jawab pon--'

Air mata aku gugur. sangat laju. aku dah tak boleh tahan lagi. Mak dah takda. Lepas ni, siapa nak doakan aku. Siapa nak teman aku. Siapa nak layan kerenah aku. 

Aku dah tak boleh cakap, 

'Mak, doa-doa orang dapat payment.' 

'Mak, doa-doa orang nak pekse.'

'Mak, doakan orang dapat masuk u'

'Mak, doakan SPM orang.'

 'Mak, doakan PMR orang.' 

"Mak, doakan orang.." 

Takda orang nak doakan aku lagi, macam mana mak selalu doakan aku.

'Mak, mak betul-betul pergi ke? orang belum berbakti dengan mak lagi. orang belum minta maaf dengan mak lagi. orang belum dengar mak maafkan orang.'

Aku baring dekat bawah katil mak, dengan air mata yang masih tak berhenti. Aku cuba lelap sekejap, tapi tak boleh. aku tutup mata pon, mata aku tak nak tidur. Sampai last-last pukul 6 aku bangun. aku tengok asiyah tengah kemas2. aku tolong-tolong dia sikit, lepas tu dia kejut semua orang. solat sama-sama sebelah mak.

masa tu dah pukul 6.30, along pon dah sampai. along terus jadi imam untuk adik-adik dia dan anak buah dia, dak kakak. aku rasa tu lah first time, setelah dewasa, kitorang solat sama-sama, berjemaah.

Settle semua, aku terus pergi mandi-mandi, siap-siap. dalam pukul 7.30 macam tu, aku duduk balik sebelah mak. aku tengok, dak wan, kawan ude tengah baca yassin dengan bini dia. aku pon follow dorang baca yassin sampai abes.

lepas tu, cik dali n cik melah pulak datang. cik melah tolong-tolong, bentang tikau semua. siap bagi mak tudung putih, tukarkan kain putih yang tutup muka mak. bantal kat perut mak pon, cik melah bagi sarung untuk sarungkan.

Cik dali baca yassin, aku ikot sampai habis. lepas tu cik zizah datang, baca yassin, aku follow juga sampai habis. lepas tu, cik ana, pon aku follow sampai habis. 

tujuan aku masa tu, siapa yang masuk dalam tengok mak, mesti bacakan yassin untuk mak. aku tak nak sekadar datang dan tengok, lepas tu borak-borak depan mak. 

bagi aku, nak borak-borak pergi luar, jangan depan mak.

dalam pukul 8.30 tak salah, adik beradik mak, ipau-ipau mak semua datang. aku, terus baca yassin sambil dalam hati aku berdoa, semoga semua keluarga mak yang datang, bacakan yassin untuk mak. masa tu, abah pon bacakan al-quran untuk mak jugak.

alhamdullillah, waktu aku angkat muka, aku tengok, keluarga mak yang datang, bacakan yassin untuk mak. 

tak borak-borak depan mak, sebab benda tu yang aku paling pantang. 

Dalam pukul 9.30 macam tu, Ustazah ya datang. ayat ke lima, surah yassin, masa tu ayat terakhir aku bacakan untuk mak depan mak. Ustazah ya dan kawan dia sorang lagi, terus preparekan pakaian untuk mak. aku tolong sagatkan sabun untuk mandikan mak mase tu. lepas dah siap, aku tolong ustazah n aisyah bentang-bentangkan pakaian untuk mak. 

dah siap semua, uteh, ude, along, man, abah man, semua tolong angkat mak bawak mak pergi tempat mandi mak dekat luar. aku, aisyah, mokteh, ustazah ya dan kawan ustazah ya, bersedia untuk mandikan mak

Alhamdullillah, urusan mak sangat mudah.

mandikan mak pon sangat senang. aisyah sampai rasa, dia tengah mandikan mak, macam selalu dia mandikan mak. sabun tak cukup, aku amek sabun antabax biru yang adeq sayang, sebab dia dapat hadiah sabun tu. aku guna sabun tu, sabunkan badan mak semua.

siap mandi, dorang-dorang tadi, angkat mak balik, masuk ke dalam. baringkan mak atas tilam yang ada pakaian mak tadi. aku duduk dekat bahagian kepala mak. 

aku pakaikan mak bedak. pakaikan celak. tapi aisyah geram, sebab aku pakaikan tak hitam. dia amek, dia pakaikan celak kat kening mak, mata mak, bagi nampak hitam. jelas celak tu. 

sebelum ustazah tutup muka mak, anak-anak mak semua cium mak buat kali terakhir. 

aku menangis, time ude cium mak. sebab dia menangis sangat kuat masa tu. sebab dia tak percaya mak dah pergi. 

sebab aku menangis kaw-kaw, jadi aku second last yang cium mak sebelum aisyah. aku sampai tak dapat nak cium mak, aku takut air mata aku jatuh dekat muka mak yang dah cantik tu.

aku cium dada mak, tempat tangan mak berada, aku peluk mak, tapi tak boleh lama-lama. sebab ada orang lain pon yang nak cium mak. 

'Mak, mak betul-betul dah pergi ke?' tu je yang aku terlintas masa tu.

lepas tu, aisyah cium mak. man n anak-anak aku. maklang.

aku terus keluar, pergi ambil air sembahyang, pakai telekung semua, sebab lepas tu akan sembahyangkan mak.

alhamdullilah, banyak saf yang sembahyangkan mak. 

kamil yang jadi imam. aku sangat-sangat terima kasih kat kamil waktu tu. even kamil anak tiri mak, tapi dia sudi imamkan solat untuk mak.

lepas solat, aku dah buka telekung semua, aku terus keluar. 

waktu ni, imam tengah cakap-cakap, jika ada mak berhutang dengan sesiapa, tuntutlah dari waris. aku angguk-angguk masa tu, mengiyakan kata-kata imam. 

dalam hati aku, sesiapa nak tuntut, aku sedia bayarkan semua. 

Mak naik van. aisyah n ude ikot naik van dengan mak. aku naik kereta dengan man, anak-anak aku n mak dan ayah mertua aku. 

sampai-sampai kubur, kitorg turun sementara man pergi parking. masa ni baru aku perasan, anak-anak aku semua ikot pergi tempat mak bersemadi, termasuk si baby. 

aku pinpim anak-anak aku, bawak pergi rumah mak. aku pon tak sedar bila, aleh-aleh aku tengok, ude, ajil n along dah turun ke liang n abah mertua aku tengah bagi arahan dari atas, 

'Dah buka ikatan?'

'Dah letak bantal?'

aku memang tak nampak mak lepas dari mak lagi lepas mak masuk dalam keranda. aleh-aleh mak dah masuk dalam liang lahat. 

Lepas tu, ude ajil along man n ajim (anak busu zul) tarik tanah penuhkan liang lahat mak. 

aku ingat, abah nak tolong juga tarik tanah, tapi yelah, abah dah berumur, jadi orang-orang kata biar budak-budak muda buat. 

tapi last-last abah mertua aku pon tolong tarik tanah sebab ajim berhenti, penat katanya.

lepas siap, aku tengok man n ude dah dipenuhi lumpur. ude hulur aku duit, tolong belikan dia air sebab dia sangat haus. 

aku ajaklah kakak n adeq, teman aku pergi caltex kat sebelah beli lima botol air. aku sampai-sampai balik, imam tengah baca talqin. 

Entah sebab aku tak tidur lagi ke, atau sebab pinggang aku sakit dah masa ni, aku betul-betul dah tak larat nak diri. 

aku sampai sandar-sandar dekat man, sebab betul-betul tak larat. abes je talqin, aku bawak kakak, adeq n baby siram tanah, tempat mak bersemadi. 

and yang paling aku ralat, aku orang pertama keluar dari kawasan tu, pergi ke kereta, duduk. dah lah aku waris mak, tapi aku orang pertama keluar. teruk kan? tapi tulah, aku rasa masa tu, aku memang dah tak boleh berdiri. kalau teruskan juga, mungkin aku jatuh..

pukul 11.30 aku sampai rumah mak. 

urusan mak atas muka bumi ni pon dah selesai. tinggal urusan kitorang adik-beradik je untuk senangkan mak dekat sana.



"Mak, maaf kan angah. maafkan semua salah silap angah. redhakan angah mak, sepanjang mak jaga angah. maaf sangat-sangat sebab angah takda kat sisi mak, saat-saat terakhir mak. walhal mak banyak kali panggil angah, tapi angah tak sedar-sedar. Mak halalkan semua apa yang mak bagi pada angah ya. Angah akan sentiasa doakan mak. Insya-ALLAH. Terima kasih mak, sebab lahirkan angah, jaga angah hingga angah besar. Angah rindu sangat-sangat-sangat dekat mak. Maafkan angah, mak."


No comments:

Post a Comment