Monday 29 June 2015

TERINDAH BUATMU 4

Imbas Kembali -2006
Zaril Hakimi berjalan sambil kedua tangannya dimasukkan ke dalam kocek seluar sekolahnya. Cara berjalan yang cukup angkuh membuatkan hampir kesemua mata tertumpu kepadanya. Ditambah pula beberapa ‘kawan baiknya’ yang berjalan di belakangnya seakan mengiringinya membuatkan dia merasa dirinya sangat hebat. Tiada siapa yang boleh melawan kehebatannya di sekolah ini. 
Tiba-tiba langkahnya terhenti. Hampir tersembul biji matanya melihat Amir Firas duduk makan bersama beberapa kawannya di kantin sekolah itu. Lantas langkahnya diatur menuju kearah Firas. Tanpa berbasa-basi kepala Firas ditonjolnya kedepan membuatkan muka Firas hampir sahaja mencium kuah mi kari di dalam mangkuk di hadapannya itu.
                “Woi, kan aku dah warning ko. Aku tak nak tengok muka ko depan mata aku. Ko blah skarang!” Zaril terus menyemburkan kata-katanya sambil menaikkan kaki kanannya ke atas kerusi betul-betul di sebelah Firas. Firas hanya memandang Zaril seketika sebelum menyambung makan semula tanpa memperdulikan kehadiran Zaril di sebelahnya itu. Perbuatan Firas membuatkan hati Zaril menjadi panas.
                “Ko ni pekak ke ape? Dah tak dengar aku cakap lagi?” sekali lagi Zaril menonjol kepala Firas namun kali ini Firas sempat menahan supaya mukanya tidak mencium kuah mi kari di hadapanya. Firas tetap meneruskan makan tanpa memperdulikan kehadiran Zaril di sebelahnya. Muka Zaril sudah merah menahan marah. Dia cukup pantang kalau orang ‘buat bodoh’ je apabila dia bercakap.
Tanpa sebarang amaran, mangkuk mi kari Firas diterbalikkan membuatkan Firas spontan berdiri bagi mengelak dari terkena tumpahan kuah mi kari tersebut.
                “Ko apehal? Aku takde kacau hidup ko pon kan!” Firas sedikit menjerit menahan geram. Sudahlah duit poket dia tak banyak hari ni. Baru nak isi perut yang lapar dah ada hantu yang kacau pulak. Memang lapar penumbuk dia gaknye.
                “Aku dah kata, aku taknak tengok muka ko depan mata aku kan? Yang ko duduk kat sini juga buat apa?” Zaril berkata sambil menunjukkan jari telunjuknya ke muka Firas tanda amaran. Kawan-kawan Zaril yang berdiri di belakangnya sudah mengepal-ngepal penumbuk.
                “Ape hak ko? Sukati akulah mane aku nak duduk. Ko ingat ni sekolah bapak ko punya?” Firas betul-betul hilang sabar. Merah mukanya menahan marah yang teramat. Kalau sebelum ini dia boleh bersabar dengan perangai Zaril yang sering membulinya, namun kali ini sabarnya sudah sampai ke puncaknya. Kawan-kawannya sudah bangun untuk menenangkan dirinya yang sedang menyinga itu. Keadaan di kantin yang hingar-bingar ketika itu tidak dihiraukan.
                “Ko memang betul-betul cari nahas dengan aku kan…”
                “Ko nak belasah aku? Belasah lah. Ko ingat aku takut ngan ko…”
                Buk!! Penumbuk sulung Zaril singgah di muka Firas sebelum sempat Firas menghabiskan ayatnya. Firas segera merentap tangannya dari pegangan kawan-kawannya dan dengan pantas turut menghadiahkan tumbukan balas kepada Zaril.
Zaril mengesat sedikit darah yang mengalir di tepi bibirnya akibat tumbukan Firas itu. Dia tersenyum mengejek sambil merenung kea rah Firas.
                “Ko betul-betul cabar aku ya sial….” kakinya pantas dihayunkan tepat mengenai perut Firas, membuatkan Firas terundur ke belakang sedikit akibat tendangan yang tidak dijangka itu. Dia tertunduk sedikit sambil memegang perutnya menahan senak. Dengan perasaan yang membara Firas lantas menerkam kearah Zaril sehingga membuatkan Zaril terjatuh ke lantai lalu mencengkam kolar bajunya dan terus menumbuknya lagi.
"Woi! Ape korang buat tu ha?" Tiba-tiba Cikgu Sulaiman muncul dengan rotan ditangannya. Siapa yang tidak kenal Cikgu Sulaiman, cikgu displin yang garang lagi menyeramkan.
Firas yang ketika itu sedang bersedia menghayunkan penumbuk seterusnya ke muka Zaril terhenti. Dia yang sedang duduk di atas Zaril yang telah terbaring di atas lantai segera bangun dengan muka yang bengang.
"Bangun..." Cikgu Sulaiman memaksudkan arahan tersebut kepada Zaril yang masih lagi terbaring.
"Kau, kau.. ikot saya ke pejabat sekarang!" Cikgu Sulaiman menunjukkan rotannya kepada Zaril dan Firas.
Zaril mengetap bibirnya geram. Celaka betul! Tak pasal-pasal dia kena menghadap Cikgu Sulaiman.

Firas meruap mukanya penuh kesal. Dia kesal sebab tak dapat menahan barannya. Dia kesal sebab terlalu mengikut sangat kemarahannya.

XXXX


Zaril mengepal penumbuknya. Kalau Firas depan matanya sudah dilunyai-lunyaikan muka dia sekarang. Hatinya cukup panas dengan Firas. Tak pasal-pasal dia dirotan dan didenda oleh Cikgu Sulaiman.
'Nie semua sebab ko Amir. Aku akan pastikan ko dapat balasan yang secukupnya...' meja di hadapannya ditumbuk bagi melepaskan kegeramannya. Dia sendiri tak tahu kenapa dia menjadi terlalu berdendam dengan Firas. Yang dia tahu, dia tak suka bila Firas kelihatan lebih hebat dari dia dimata para gadis. Dia nak, hanya dia saja yang menjadi jejaka idaman di sekolahnya itu. Dia mahu, hanya dia yang kelihatan macho di mata para gadis. Sebab tu dengan sengajanya dia suka membuli Firas. Dia mahu Firas kelitahan lembik dan lemah di mata para gadis.
Kadang-kadang dengan sengaja dia sadungkan kaki Firas apabila Firas sedang berjalan. Pernah ditarik kerusi Firas ketika Firas hendak duduk membuatkan Firas jatuh terduduk di lantai. Dia juga selalu paksa Firas siapkan semua kerja sekolah dia. Diugut Firas dengan bermacam-macam ugutan.
Namun Firas sedikit pon tidak melawan selama ini. Dia pun pelik. Sudah macam-macam dia buat pada Firas sampai dia menggelarkan Firas Looser, namun gadis-gadis di sekolahnya tetap memandang Firas bukan dirinya. Naik berbulu dia dengar orang gelarkan Firas Jejaka Idaman Malaya. Ya, dia memang kaki perempuan. Kalau boleh semua perempuan yang berdahi licin dia nak sapu. Yang membuatkan dia bertambah bengang dengan Firas sebab satu-satunya gadis paling cun di dalam kelasnya suka pada Firas. Ya, Farah suka pada Firas. Walau Farah tak nyatakannya, tapi dia tahu. Melalui pandangannya, perbuatannya, semua menunjukkan yang dia suka kepada Firas. Itu yang membuatkan dia bertambah berdendam dengan Firas. Kalau boleh dia tak nak Firas muncul di depan Farah dan dirinya.
Dia pon terkejut apabila Firas melawan dia tadi. Dia tak sangka Firas seberani itu. Namun perkara itu yang membuatkan dia bertambah marah kepada Firas. Dia akan pastikan dendamnya terbalas. Stretegi pantas disusun untuk membalas dendam. Dia akan pastikan Firas menyesal atas tindakannya.
Telefonya diangkat dan lantas dia mendail nombor rakan baiknya yang selalu membantunya dan mempunyai banyak idea gila.
"Hello Amar... ko kena tolong aku kali ni..." tanpa berbasa-basi Zaril terus menyatakan tujuannya sebaik terdengar suara Amar.
"Weh, rilex lah.. tak bagi salam terus serbu je ni... kes berat da ni.." Amar sedikit tergelak di hujung talian.
"Aku serius ni wei.. memang penting sangat ni. Ko kene tolong aku..." Zaril terus mendesak.
"Ok..ok.. let be serius.. so, ko nak suruh aku buat ape ni?"
"Kita jumpa. Tempat biase. Ok?"
"Oklah. Bagi aku sejam. Chow.." Amar terus meletak telefon lantas segera bersiap. Telatah kawan baiknya itu perlu dilayan. Kalau tak sia-sia dia tak dapat 'payung' nanti. Maklumlah, Zaril tu anak Dato', banyak duit. 

No comments:

Post a Comment