Monday 29 June 2015

TERINDAH BUATMU 5

"Amar, ko tau kan aku kena dende tadi" Zaril terus ke topik utama setelah mereka memesan minuman di cafe tempat biasa mereka melepak, menghabiskan masa.
"Tau. Fendi beritahu. Sorrylah, aku malas pulak nak pergi sekolah hari ni. So, tak dapat tolong ko..." Amar berkata selamba tanpa rasa bersalah ponteng sekolah.
"Ko tau, nape aku kena denda?"
"Bergaduh. Biase lah tu..."
"Oppss! Hari ni luar biasa skit. Aku bergaduh dengan budak Looser tu.." Zaril terus bermuka bengang bila mengingati kejadian tersebut.
"Budak Looser? Amir? Ko serius? Sejak bila dia pandai melawan dan bergaduh?" Hampir terkeluar biji mata Amar mendengar kata-kata kawannya itu.
"Tu yang buat aku bengang ni. Sejak bila dia pandai melawan aku cakap gaknya..." kata-kata Zaril terhenti apabila air yang mereka pesan sampai. Amar terus meneguk fresh orennya.
"So, ko nak buat ape sekarang?" Amar berkata sebaik selesai membasahkan tekaknya.
"Ish ko ni. Lagi mau tanya. Balas dendamlah. Kecik je aku tengok dia tadi..." Zaril turut meneguk air yang dipesannya. Walaupun air tersebut sejuk, tetapi tidak dapat menyejukkan hatinya yang sedang panas membara.
"So, ape plan?" Amar inginkan pengesahan. Dalam kepalanya telah berlegar-legar rancangan nak mengenakan Amir Firas.
"Sebab tu la aku cari ko. Plan ko selalunya meletop..."
"Ade. Tapi bahaya skit..."
"Aku tak kisah. Janji dendam aku terbalas. Aku memang cukup meluat tengok muka dia dah..."
"Ok. Camni...." dan Zaril terus tekun mendengar rancangan Amar. Sekejap berkerut, sekejap tersenyum.
"Ish! Boleh ke kita buat camtu?" Zaril bertanya ragu-ragu.
"Kalau ko takot, tak payah buatlah.." Amar berkata selamba.
"Ok. Ok. Set..." Zaril menghabiskan minumannya lantas meletakkan rm50 di atas meja terus berlalu bersama Amar. Memang kehidupannya begitu. Walau baru menginjak umur 15 tahun, tapi perangai berlagak mengalahkan orang ada projek juta-juta. Disebabkan dia seorang anak lelaki dalam keluarga, mama dan papanya terlalu manjakannya. Segala apa yanb diminta semuanya dapat, tak pernah dibantah. Kerana itulah perangai Zaril begitu. Baginya semua orang perlu ikut arahannya tanpa sebarang bantahan. Dan dia sanggup melakukan apa saja asalkan kemahuannya tercapai walaupun dengan cara kasar.

No comments:

Post a Comment